Životní styl

Aneb jak se z dopravního prostředku stane vášeň...

Image placeholder

Psal se rok 2007, když BMW slavnostně představilo další generaci modelu řady 3 v karosářském provedení kupé s modelovým označením E92. Slibovalo zachování, ba zlepšení jízdních vastností oproti předchozí řadě E46, moderní nadčasový design z pera designéra Marc Michaela Markefky a tehdejší vrchol technologických systémů.

Psal se rok 2008, když zastoupení BMW CarTec Group uspořádalo vlastní akci na golfovém hřišti s prezentací tehdejších nových modelů - včetně zbrusu nové řady E92, kterou přivezli hned v tehdy nejvyšší specifikaci 335i (M3 ještě světu představena nebyla) v šedé metalíze Space Grey s černým interiérem. A já tak měl možnost poprvé se s tímto autem za těhdejších bezmála 1,5 milionu Kč (+) svézt prostředím malebné krajiny. V čase, kdy měla auta standardní výkon do 120 koňských sil bylo sériových 306 koní tohoto kusu jako z jiného světa a zároveň to bylo nejsilnější auto, jakým jsem v té době dosud jel.

A právě tento zážitek mě emočně s řadou E92 spjal. Ale život šel dál a díky možnosti čerpání firemních benefitů v podobě služebních aut (od začátku u různých firem samé Škodovky, dnes pak VW) jsem necítil potřebu vlastnit své, zvláště při investicích do nového bydlení.

Až na jaře roku 2018 přišel nutkavý pocit pořídit si druhou "hračku" na víkendy a když jsem spatřil zuboženou E92 s motorem 335i za nejnižší cenu v ČR, věděl jsem, že ji musím zachránit. A tím všechna ta vášeň, radosti i strasti začaly...

 

Jak jsme se "našli"

Image placeholder

Protože jaro roku 2018 bylo ve znamení poměrně omezené nabídky 335-tek, zvláště když šlo o automat a xDrive pohon (ano, pro údajné "pravověrné" zastánce BMW rouhání), jakožto kombinaci, kterou jsem hledal, zaujal mě černý kousek dovezený z Francie od AAA Auto, tedy od prodejce, od kterého jsem nikdy nic dříve kupovat nechtěl a po zkušenostech už ani nikdy kupovat nechci. Většina kousků byla ve znamení bouraných kusů, malých výbav, "tuzingu", případně barevných kombinací mimo můj vkus. Po osobní prohlídce ale nadšení opadlo, kvalita laku hrozná, byl zjevně přelakovaný po vandalismu. Kola podřená, navíc nezapsaná v TP, poškozené čelní sklo, těsnění a ozdobné lišty, černá zadní okna, upravené výfuky, špinavý interiér s poškozeným podavačem pásu u řidiče, atd.. Jenže bližší pohled a přemýšlení pohled na auto změnily. Lak mohu oživit pořádnou očistou, leštěním, péčí, korekcí chybiček, přelakováním nejhorších dílů a tak jako tak v rámci úprav bude většina dílů měněná a celolak bude nevyhnutelný. Kola nechám zapsat do TP, mohou jít na renovaci a jsou to originály, navíc s novými pneumatikami Bridgestone. Čelní sklo spolu s těsněním vyměním na pojistku, ozdobné lišty stejně půjdou na černo po vzoru BMW Shadow Line, fólie z oken strhnu, výfuky jsou kvalitní a drahý Supersprint, interiéru dodám péči a podavač pásu opravím. Šlo totiž pořád o auto s pro mě hezkou barevnou kombinací, dobrým motorem, pohonem 4x4, v automatu a takřka plné výbavě.

Běžná technická prohlídka ukázala podvozek ve výborném stavu, pohon také, motor nejevil známky problému a auto nebylo nikdy bourané, což je pomalu vzácnost. Spolu s nejnižší cenou na trhu jsem se rozhodl tento "nevybroušený diamant" zachránit před neblahým osudem v podobě rozprodeje na díly, či šrotišti, ke kterému by podle dalších zkušeností zajisté došlo. A tak jsme si 16. 5. 2018 "plácli" a já si auto odvezl domů.

A tím vše začalo.. Že byly například brzdy K.O. jsem částečně věděl - tedy obložení. Záhy se však začaly pálit také samotné kotouče. No to nejhorší mě čekalo hned týž den cestou domů - chyba motoru, nouzový režim.. Auto postupem času padalo do nouzového režimu takřka vždy po sešlápnutí plynu na podlahu, někdy i samovolně - zvláštní, že se ani jeden takový problém při zkušebních jízdách, kdy jsem autu nakládal úplně stejně tak, neprojevil.. Začaly také vypadávat válce, auto nebylo takřka schopné normální jízdy. Navštívil jsem tedy originální servis BMW CarTec Group v Ostravě (v domnění, že autu dodám "profesionálním servisem" tu nejlepší péči, což jsem po osobních zkušenostech později přehodnotil a začal navštěvovat skutečné profesionály, navíc bez zbytečných přirážek), který krom již zmíněné kompletní výměny P+Z brzdových kotoučů a destiček provedl diagnostiku motoru. Verdikt: Vadný výfukový VANOS a nutnost motor rozebrat pro identifikaci problému. Ačkoli scénář nebyl fatální tak, jak hrozilo (kompletní karbonizace v takové míře, že motor již nepůjde zachránit), byl velice špatný. Kromě samotných špatných svíček, cívek, snímače tlaku s přívodním vedením, magnetických ventilů, aj., byly zcela poškozené vačky spolu s uložením. Tato oprava stála bezmála 140 tis. Kč, přičemž naštěstí spadala do jedné z mála výjimek, jíž pokrývá pojištění mechanických částí vozu v rámci programu AAA Auto CarLife. Díky tomu mi bylo ušetřeno alespoň 60.000,- Kč a auto bylo opět zcela pojízdné, navíc s benefitem v podobě provedení kompletní dekarbonizace motoru. Spolu s výdaji za brzdy a servisní prohlídku si auto tak hned v prvním měsíci vyžádalo servis za necelých čtvrt milionu Korun.

Kromě počátečních servisních nákladů pak v průběhu auto vyžadovalo servisní úkony typu výměny oleje v rozvodovce, převodovce, výměny tyčí stabilizátoru a řízení, uložení náprav, geometrie, vyřešení asi milionu netěsností motoru, výměny chladiče motoru i se saharou, i méně důležité věci typu menších, či svépomocných oprav chybějících, nebo vadných dílů, výměny vzpěr kufru, oprav estetických nedokonalostí, včetně renovace (a později i výměny) kol, atd..

Servisem to ale nekončí! ☺

Image placeholder

A touto sekcí se dostáváme vlastně k tomu největšímu projektu a až jakési "posedlosti" se snahou o dokonalost podle vlastních měřítek. Údaný "pravověrný zastánce BMW" nesnese pomyšlení na upravená auta, stejně jako již zmíněný pohon 4x4 a "automat". Druhá skupina lidí, která se ale s tou první nemusí zcela vylučovat, pak auta upravuje, ať už po stránce výkonu, tak také esteticky, no z 99% případů jde o spoilery, snižování aut až k zemi, interiéry plné karbonu a minimalismu, apod. Jako vždy, já jdu svou vlastní cestou. Snahou není auto prznit, ani "tuzit", no spíše omladit a dodat mu šmrnc, punc sportovnosti i luxusu v jednom. Zkrátka aby opět působilo jako auto současné doby, protože, na rozdíl od předchozích generací, kde bych ctil původní, originální stav, auto má k současné době ještě poměrně blízko stářím i designem a tak citlivé zásahy do designu by měly pouze auto o již uplynulé roky zase omladit tak, aby působilo sériově, ale současně.

Kromě samotného exteriéru, kterému chci dodat nenucenou dávku dravosti a skryté síly po vzoru prezentace TOP modelů značek dnešní doby, věnuji velkou pozornost také interiéru, kde musím řadu prvků vyrábět, nechat vyrábět, či realizovat sám na míru, protože pro tento typ BMW neexistují. V mnohými nenáviděném světle šedém odstínu interiéru jsem od začátku viděl obrovský potenciál a přidanou hodnotu neutrálního, sportovně-elegantního prostředí, které si jen hrozně nerozumělo s hojně používanými unifikovanými a značně lacině vyhlížejícími díly v černém matu, stejně jako s někým dříve vyměněným dekorem středně tmavého kořenového dřeva v odstínu dětského průjmu.. Postupnými, v příslušných kategoriích dokumentovanými změnami je snahou docílit okázale luxusního dojmu po vzoru TOP modelů BMW dnešní doby, či ještě lépe nových Mercedesů.

Nevěnuji se ale jen pouhé estetice, ale také samotné funkčnosti a výkonu. Motor jsem proto zbavil naprosto zprzněného softwaru, který tam byl bohužel už od samotné koupi, jehož průběh v křivce vypadal jako hřeben a neskutečně nesmyslně zatěžoval turba, což auto po zátěži dávalo stále najevo nouzovými režimy. S křivkou též souvisel nečekaný pokles výkonu v otáčkách, nakonec způsobený nestíhající nízkotlakou palivovou pumpou, která se ale na pohled při diagnostice jevila zcela v pořádku. Kromě vlastní úpravy SW od renomovaných úpravců se zaměřuji také na filtry, mezichladič, downpipes, blow-off ventily, apod., samozřejmě s vidinou čekající a nutné výměny dvojice turb za nová, sportovní, výkonnější. Soustředím se ale také na samotný podvozek, převodovku, kola a pneumatiky, aerodynamiku, provozní náplně a další. Cílovým stavem je výkon alespoň 500HP, ke kterému se postupnými úpravami průběžně blížím.

 

Konkrétní úpravy, nápady a realizace naleznete v příslušných sekcích. Věřím, že vás bude čtení bavit a inspirovat! ☺

Aktuality

Aktuality přidaných projektů a článků

Placeholder image

How to Train Your Dog

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Ipsam minus ipsa earum nemo consectetur cupiditate necessitatibus suscipit assumenda perspiciatis provident.

Read more

O značce

Značka "DD" vznikla roku 2016 spojením slov "Denis" a "Design", čteno "Denis's Design". Tento spontánní nápad vznikl jako reakce na potřebu "orazítkování" vlastních designových realizací.

Copyright © All rights reserved | This template is made with by Colorlib