VÝMĚNA VOLIČE PŘEVODOVKY, ZKRÁCENÍ TYČE PŘEVODOVKY A VÝMĚNA HLAVICE VOLIČE

Doby, kdy byl design voliče 6° převodovky ZF v módě, jsou už nenávratně pryč. Bylo tak potřeba upravit ji do novodobého vzhledu.

 

 

Ono prvotní úvahy ohledně úpravy hlavice voliče převodovky začaly ještě před polovinou roku 2019 a vyústily v objednání tehdy jediné dostupné varianty v podobě technologicky stejně řešené hlavice, avšak již osazené LED indikací.
Ačkoli jsem nechal hlavici celou přečalounit do světlé kůže a upravil jsem i samotné odjišťovací tlačítko z černého matu do šedé, zkouška ukázala, že vzhled opravdu očekávání nenaplňuje.. A tak hlavice zůstala jen u té zkoušky.

 

  • javascript slideshow
  • pv_2
pv_11 pv_22
css slideshow by WOWSlider.com v9.0
 

 

Záhy se však začala vyrábět hlavice v modernějším, přesnějším a obecně menším a líbivějším pojetí. A tak po obětování dalších 2 a půl tisíc přišla hlavice nová, opět následně poslaná k přečalounění světle šedou kůží.
Jenže vyvstala otázka co s rámečkem.. Protože volič indikuje mapu P-R-N-D-DS spolu s LED indikací, původní rámeček s výřezem pro tyto znaky již pozbyl smysluplnosti a designově by pouze modernější pojetí převodovky kazil. Začaly tedy úpravy..
#1: Rozhodl jsem se přišroubovat a přilepit spodní funkční destičku a její horní část vyrovnat tmelem. Nechával jsem i vyhloubení na míru pro ///M znáček. Následně rámeček putoval do lakovny spolu s požadavkem na dorovnání tmelem. Výsledkem po 3 týdnech čekání byl rámeček s jasně ohraničeným zatmeleným místem, přičemž na mou námitku položila paní otázku "a to jste nechtěl, aby to bylo vidět?".... S nervama na pochodu jsem se rozhodl vzít rámeček domů, nerovnosti přebrousit a přeleštit do ztracena. To se však bohužel opakovaně nedařilo, až jsem se dostal skrz lak...
#2: Pro vrstvy laku, který se nechtěl nechat zbrousit, jsem sáhl po odstraňovači starých nátěrů. Ten sice poměrně efektivně zafungoval, no rámeček skončil asi stejně, jako můj prst poté, co sjela špachtle - totálně doničený.. Následovalo tedy nekonečné tmelení a rovnání a následné lakování do černého lesku (1K) s vrchním 2K bezbarvým lakem svépomocí.. Bohužel lak neustále s něčím v podkladu reagoval a "bublinkoval" se i v malých vrstvách. Po 3 neúspěšných pokusech a dalších X set korunách za materiál v kýblu jsem se rozhodl koupit zánovní rámeček a jít na to jinak..
#3: Starý rámeček jsem vyřízl a použil jako záslepku pro nový rámeček. Zároveň později posloužil také jako svařovací materiál pánovi, který mi zaslepenou část za 500,- Kč svařil. Následně rámeček putoval opět do (tentokrát jiné) lakovny na přetmelení a přelakování. Výsledek tentokrát již očekávání poměrně naplnil a tak jsem se jal koupit a upravit chromový rámeček, po úpravě kolem manžety převodovky, po jehož nalepení jsem nainstaloval i samotnou manžetu. Jenže osud tomu chtěl, po poměrně "násilné" montáži manžety údajně "nezlomitelný" svar praskl a svařované místo se tak opět odhalilo....
#4: Následovalo tedy jeho zpěvnění dvousložkovým epoxidem zespodu, přebroušení laku a opětovné lakování svépomocí. Vše se dařilo a vypadalo, že už každou chvíli bude hotovo, než se rozhodly vrstvy laku opět začít reagovat a po finální vrstvě laku "vybublávat" od nejspodnější vrstvy. To byla již poslední kapka a tak rámeček zůstal pouhou drahou a frustrující vzpomínkou na fotkách...

 

  • pv_3
  • pv_4
  • pv_5
  • pv_6
  • pv_7
  • bootstrap slider
  • pv_9
pv_31 pv_42 pv_53 pv_64 pv_75 pv_86 pv_97
css slideshow by WOWSlider.com v9.0
 

 

Nakonec přišlo na řadu dlouho uvažované řešení, na které jen dosud chyběla odvaha - zkrácení tyče řazení o 30mm tak, aby vypadala hlavice opravdu jako z nových modelů. Dosud nikdo (aspoň ne veřejně) neměl na takovou úpravu odvahu, když už se podobný dotaz na zahraničních fórech objevil, odpověď byla vždy jasná - NELZE. A tak jsem zkrácení pojal jako výzvu, vzal jsem rozbrušovačku a jal jsem se po pečlivém měření tyč zkrátit.
Jakmile jsem tak učinil, bylo nutné upravit ještě samotnou plastovou tyč v hlavici převodovky - rovněž o oněch 30mm a pro specifické tvarování pouze uprostřed. Prvotně jsem spoj pojistil pouze lepidly (vteřinové + pojištění dvousložkovým epoxidem), který však povolil na cestě v nejméně vhodnou dobu a bylo tak nutné pojistit ji důsledněji (implementace - zavrtání, lepení a zatavení - těla malého vrutu s uřezanou hlavičkou). Celek následně opět pojistil dvousložkový epoxid a pro celkovou pevnost je selhání stejně pravděpodobné jako samotné zlomení plastu = takřka nulové.
V mezidobí řešení mechanické funkčnosti jsem nechal přepájet podsvícení z původního oranžového BMW odstínu na bílé se zelenými indikačními LED.

 

  • pv_10
  • pv_11
  • pv_12
  • pv_13
  • pv_14
  • pv_15
  • slider
  • pv_17
pv_101 pv_112 pv_123 pv_134 pv_145 pv_156 pv_167 pv_178
css slideshow by WOWSlider.com v9.0
 

 

Bohužel pozdější potíže s elektronikou a zkřehlost konektorů francouzským sluncem vyústily v nutnost vyměnit celý poškozený volič převodovky (horní část), protože ten původní, kromě poškozeného a samostatně nesehnatelného konektoru, především nefungoval tak, jak měl vlivem pravděpodobného zkratu. Následovalo tedy zakoupení zánovního kusu ze steného typu, motorizace i roku a výměna 1:1, která se, vzdor všem problémům, nakonec úspěšně povedla a to díky možnosti využít jámu v hasičárně za pomoci tchána. Tomu samozřejmě muselo předcházet opětovně replikované zkrácení tyče řazení o 30mm.

 

  • pv_19
  • pv_20
  • bootstrap carousel
  • pv_22
pv_191 pv_202 pv_213 pv_224
css slideshow by WOWSlider.com v9.0
 

O značce

Značka "DD" vznikla roku 2016 spojením slov "Denis" a "Design", čteno "Denis's Design". Tento spontánní nápad vznikl jako reakce na potřebu "orazítkování" vlastních designových realizací.

Copyright © All rights reserved | This template is made with by Colorlib