CHIPTUNING #1

Nutná optimalizace SW nejen pro výkon a jeho změření, ale také pro odstranění široké škály problémů.

 

Již od koupi auta bylo evidentní, že je SW upravený pro vyšší výkon. A když pominu všechny mechanické problémy (svíčky, cívky, přidřené vačky, karbonizace a milion dalších dílů), záhy bylo jasné, že ani SW nebyl bývalým majitelem proveden správně. Auto velmi rádo a často v teplých letních dnech po zatížení padalo do nouzového režimu (chyba turb), v otáčkách divně "kopalo" a celkově projev motoru působil mdle a podivně. Pocity umocnilo měření na "brzdě". Ačkoli výkon (se sériovým sáním) dosahoval papírové hodnoty 380HP a 510Nm, jak je z grafu níže patrné, křivka spíše připomínala hřeben, než normální "zdravý" průběh. Zajímavostí pak bylo vůbec první měření s instalovaným "sportovním sáním" FTP, o kterém jste se mohli dočíst v předchozím článku, které autu proti sériovému filtrboxu ubralo závratných 60HP a 41Nm! Slovo dalo slovo a na místě jsme provedli rovnou i původně neplánovanou optimalizaci SW od SGS Motorpower. Petr, vlastník, je známý svou kvalitní prací s dlouhou životností, ovšem všiml jsem si i lehčí opatrnosti. Potenciál motoru tak podle mého mínění není využit na 100% a osobně vnímám, že i v rámci bezpečné optimalizace by se prostor ještě našel. Ať už tak či onak, optimalizací jsme se dostali na nijak závratných 345HP a 502Nm, ovšem s dovětkem, že bylo do auta "nalito" mnohem více (cca 370-380HP a 530Nm), no jak je na (mnohem klidnější) křivce patrné, po 4 a půl tisících otáček výkon značně poklesl a pak se jen těžko "drápal" zpět, kdy ztrátu již nemohl dohnat. Nepopiratelnými zkušenostmi Petra a jeho přátel z okruhu závodních týmů jsme našli příčinu v podobě sériové nízkotlaké palivové pumpy, která sice testováním žádné závady nevykazovala, no reálně v otáčkách při zátěži už nestíhala dodávat potřebné množství paliva. Její výměnu jsem pro všechnu další práci stihl sice až o více než rok později, no tyto odhady se tím potvrdily. Každopádně už i se starou palivovou pumpou jelo auto mnohem lépe, hladčeji a v konečném důsledku dosahovalo i lepších reálných výkonů. Petrova úprava mi tak sloužila dlouhé 2 roky a nebýt trhu s vhodnějšími úpravami SW BMW, které "bezpečně" dokáží z motoru dostat více, neměl bych jediný důvod tuto povedenou úpravu měnit.

 

  • cht1
  • slider
  • cht3
cht11 cht22 cht33
javascript slider by WOWSlider.com v9.0